آذرتاش

آذرتاش - درب و پنجره

مهندسی ساختمان و معماری

  • 5966 41 98+
  • اینستاگرام
آشپزخانه مطبخ دار

آشپزخانه مطبخ دار

به گزارش روابط عمومی تولیدی بازرگانی آذرتاش، در این مقاله با نکات طراحی آشپزخانه مطبخ دار و آشپزخانه منظم پرداختیم.

چیدمان آشپزخانه

تا به حال به داشتن آشپزخانه‌ مطبخ دار فکر کرده‌اید؟ آشپزخانه‌ای که تمام آشپزی‌ها و ریخت و پاش‌ها در آنجا انجام شود و شما با خیالی آسوده به امور آشپزی بپردازید. با رایج شدن آشپزخانه‌‌های اپن در طراحی منازل و تبدیل شدن آن به مرکزی برای تجمع خانواده برای صرف وعده‌های غذایی و گفتگوهای روزمره، وجود یک آشپزخانه‌ پنهان و یا به عبارتی آشپزخانه مطبخ دار در طراحی و دکوراسیون خانه ضرورت پیدا کرده است.

بنابراین آشپزخانه اصلی شما می‌تواند فضایی شیک برای تجمع و معاشرت اعضای خانواده‌تان باشد و آشپزخانه اصلی شما تمیز و دست‌ نخورده باقی بماند و هیچ‌گاه نگران ورود مهمانان سرزده نباشید. این فضای اضافه، همان مکانی است که در طراحی مدرن امروز به آشپزخانه‌ مطبخ دار یا آشپزخانه کثیف شهرت دارد.

این نوع آشپزخانه برای هر کسی که فضای کافی در اختیار داشته باشد و به تمیزی اهمیت دهد، مورد نیاز و ضروری تلقی می‌شود. به این ترتیب با طراحی اصولی و بهینه و مورد پسندتان می‌توانید به دکوراسیون آشپزخانه بهتری دست یابید.

برای افرادی که واقعا نگران تمیزی آشپزخانه خود هستند، داشتن آشپزخانه مدرن و مطبخ دار به عنوان یک آشپزخانه‌ دوم، مهم و ضروری تلقی می‌شود. آشپزخانه مطبخ دار در قسمتی از خانه ساخته می‌شود که برای مهمانانی که در اتاق نشیمن یا پذیرایی نشسته‌اند برخلاف آشپزخانه‌ اصلی قابل مشاهده نباشد و به راحتی بتوان در آن آشپزی کرد.

آشپزخانه مطبخ دار به شما این امکان را می‌دهد هر آنچه را که می‌خواهید بدون ترس از پاشیده شدن روغن، دود و بوی غذا با خیال راحت بپزید و بی دغدغه آشپزی دلنشینی را تجربه کنید. به خصوص اگر در تراس و یا پاسیو منزل شما قرار گرفته شده باشد، با دست باز و بدون واهمه از کثیف‌کاری به امور آشپزی بپردازید. حتی می‌توانید در کنار آن از یک باربیکیو برای طبخ کباب در تعطیلات خود استفاده کنید و از فضای باز لذت ببرید.

آشپزخانه مطبخ دار

مزایای داشتن آشپزخانه مطبخ دار

در آشپزی روزمره وجود بوی غذا، بخار و قطرات روغن اجتناب‌ناپذیر هستند و می‌توانند روی ظاهر زیبای آشپزخانه شما تاثیر منفی بگذارند. از طرفی متریال موجود در آشپزخانه‌های لوکس مانند میز ناهارخوری آشپزخانه و کابینت‌ها گران قیمت هستند و ساخت و ساز مجدد همه‌ آن‌ها نوعی هزینه تراشی محسوب می‌شود.
به همین دلیل وجود مطبخ به عنوان آشپزخانه‌ای مجزا در خانه ضروری تلقی می‌شود که می‌تواند مزایای بسیاری را برای شما فراهم کند.

حفظ زیبایی و عدم نیاز به بازسازی آشپزخانه اصلی

در صورت استفاده مکرر برای طبخ غذا و بی احتیاطی در امر آشپزی، آشپزخانه‌ شما بعد از مدتی زیبایی خود را از دست خواهد داد و رنگ و رو رفته می‌شود و منطقی نیست هر 3 الی 4 ماه یک بار آن را بازسازی کنید. ازاین‌رو وجود مطبخ می‌تواند زیبایی آشپزخانه اصلی شما را به مدت طولانی حفظ کند.

حفظ نظم در آشپزخانه اصلی

همه ما می‌دانیم که پخت و پز و تهیه غذا در آشپزخانه سه بار در روز با آشفتگی و ریخت و پاش‌هایی همراه است. مدیریت این بی‌نظمی‌ها همراه با آشپزی و نظافت آشپزخانه به خصوص در حضور مهمانان سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. اگرچه وجود آشپزخانه مطبخ دار در طراحی دکوراسیون داخلی منزل کاملا اختیاری است و فقط بر اساس نیاز افرادی که در منزل آشپزی می‌کنند، است اما امروزه افراد ساخت این فضا را در منزل خود با جدیت دنبال می‌کنند.
برای داشتن یک آشپزخانه مطبخ دار تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که با یک معمار حرفه‌ای مشورت کنید، تا با در نظر گرفتن جزئیاتی مانند بودجه، متریال و موقعیت آشپزخانه در خانه‌ شما، بهترین طراحی ممکن را ارائه دهد تا شما نیز از آشپزخانه کثیف خود بتوانید به نحو احسن بهره ببرید.

تفاوت آشپزخانه تمیز و کثیف چیست؟

همان‌طور که گفتیم امروزه بسیاری از خانه‌های مدرن دارای آشپزخانه‌های متصل به اتاق نشیمن و به اصطلاح اپن هستند. پس وجود دو آشپزخانه در منزل یکی به عنوان آشپزخانه‌ی کثیف و فضایی مناسب برای آشپزی در خلوت و دیگری به عنوان آشپزخانه تمیز برای رفت و آمد مهمانان و اعضای خانواده ضروری است.
داشتن این آشپزخانه اضافی به این معنا است که میهمانان یا اعضای خانواده ظروف آشپزی و یا قابلمه‌های کثیف شما را نخواهند دید و شما نیز هیچ‌گاه نگران تمیزی محیط آشپزی و فضای نامرتب آن نخواهید بود.

برای آشپزخانه کثیف یا مطبخ دار چه نوع کابینتی انتخاب کنیم؟

این مدل آشپزخانه در آفریقای جنوبی، استرالیا و اخیرا در ایران رواج پیدا کرده است. اما نکته مهم در طراحی آشپزخانه کثیف انتخاب یک نوع کابینت، با یک طرح و رنگ برای آشپزخانه مخفی و آشپزخانه اصلی است که به ایجاد یک طراحی زیبا و یکپارچه کمک می‌کند
. هم‌چنین هنگام طراحی و برنامه‌ریزی برای دکوراسیون آشپزخانه دو قسمتی باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید که اولا، هدف این نوع طراحی این است که از آشفتگی و نامرتبی آشپزخانه اصلی و فضای نشیمن منزل جلوگیری کند و دیگر اینکه فضای آشپزخانه کثیف به اندازه آشپزخانه تمیز کاربردی باشد.

انواع کابینت‌های دیواری و عمودی فضای ذخیره‌سازی بسیار زیادی نسبت به سایر مدل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. سعی کنید حتی‌الامکان از سایر مدل‌های فانتزی استفاده نکنید. کابینت‌های کوچک آشپزخانه به عنوان یک طرح توکار سفارشی بهترین گزینه هستند. رنگ زرد یک انتخاب جذاب برای طراحی کابینت آشپزخانه کوچک است. اگر نمی‌توانید گرما را تحمل کنید، استفاده از این رنگ به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

امروزه آشپزخانه‌هایی با کابینت‌های بدون دستگیره بیشتر از هرچیزی قابل توجه طراحان قرار گرفته‌اند. این کابینت‌ها بدون اینکه مزاحمتی در رفت و آمد ایجاد کنند، بسیار جذاب و چشم‌گیر هستند و فضای زیادی را در چیدمان آشپزخانه‌ اصلی و یا آشپزخانه مطبخ دار اشغال نمی‌کنند.

انتخاب رنگ آشپزخانه مطبخ دار

ابتدا آن که در انتخاب رنگ خلاق باشید و متناسب با دکوراسیون سایر قسمت‌های منزل رنگ آشپزخانه مطبخ دار و آشپزخانه اصلی را انتخاب کنید. اگر فضای موردنظرتان محدود است برای بزرگنمایی و جلب توجه می‌توانید از یک نقطه کانونی و چشم‌گیر استفاده کنید. مثلا قرار دادن ساعت بزرگ در آشپزخانه یک وسیله‌ عالی و ایده‌آل است و علاوه‌بر زیبایی، از جمله اکسسوری‌های قابل استفاده محسوب می‌شود. از تئوری و روانشناسی رنگ‌ها برای انتخاب رنگ مناسب آشپزخانه مطبخ دار و معمولی خود بهره ببرید.

آشپزخانه مطبخ دار قفسه بندی شده با کابینت های سفید و مشکی و کفپوش چوبی

در روانشناسی رنگ‌ها اعتقاد بر این است که رنگ قرمز باعث افزایش اشتها می‌شود، به همین دلیل در طراحی بسته‌بندی مواد غذایی یکی از گزینه‌های محبوب است. انتخاب رنگ قرمز برای رنگ کابینت آشپزخانه کوچک، اشتهای شما را تحریک می‌کند.
البته لازم نیست تمام محیط آشپزخانه را به صورت یک دست با این رنگ بپوشانید. برای زیباتر شدن فضای آشپزخانه می‌توانید از سطوح شیشه‌ای استفاده کنید. در انتخاب متریال برای طراحی درب کابینت‌ها، بهتر است شیشه‌ را انتخاب کنید.

آشپزخانه مطبخ دار با کابینت های سفید، هالوژن ها، یخچال نقره ای و کفپوش تیره

اگر تم سفید و خنثی با سلیقه‌ شما سازگار نیست و فکر می‌کنید بی‌روح است، استفاده از رنگ‌های پررنگ‌تر انتخاب مطلوبی محسوب می‌شود. استفاده از رنگ‌های روشن برای صندلی‌های ناهارخوری و دیوارها به شما آشپزخانه شادی هدیه می‌دهد. همچنین کابینت‌هایی با رنگ‌های متفاوت و رایج و لوستر در دکوراسیون داخلی و لامپ‌ها و هالوژن‌های خلاقانه می‌توانند تأثیر بسزایی در زیبایی آشپزخانه شما داشته باشند.

آشپزخانه مطبخ دار

نورپردازی آشپزخانه مطبخ دار

نورپردازی آشپزخانه را خلاقانه ایجاد کنید. چراغ‌های نواری LED در اطراف کابینت‌های آشپزخانه مطبخ دار درخشش خاصی ایجاد کرده و رنگ محیط شما را روشن‌تر می‌کنند. تمام فضای شلف داخل کابینت شما باید دارای چراغ های نواری LED باشند.
نصب آن‌ها آسان است و نور کافی برای پخت و پز راحت را فراهم می‌کنند. نصب پنجره‌های بزرگ در آشپزخانه‌های کوچک اگرچه به راحتی ممکن نیستند اما اگر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید، جلوه‌ زیبایی ایجاد خواهید کرد. علاوه‌بر این، استفاده از چراغ‌های آویز را در قسمت‌های دیگر آشپزخانه فراموش نکنید. همچنین می‌توانید از چراغ‌های سقفی درون دیوارها و نور مخفی سقف آشپزخانه برای روشنایی بیشتر بهره ببرید.

انتخاب وسایل و صندلی برای آشپزخانه مطبخ دار

تهیه وسایل و مبلمان آشپزخانه یک امر مهم دیگر است. باید فضای کافی برای جمع شدن خانواده وجود داشته باشد اما از طرفی صندلی‌هایی با پشتی بلند فضای زیادی را اشغال می‌کنند. پس بهتر است به جای آن‌ها از صندلی‌هایی استفاده کنید که بعد از استفاده درون میز قرار می‌گیرند. البته صندلی‌‌ اپن آشپزخانه هم به فضای اضافی نیاز نخواهند داشت.

مجزا کردن آشپزخانه اصلی با مطبخ توسط درب شیشه‌ای

برای ایجاد حائل بین آشپزخانه مطبخ دار و آشپزخانه اصلی می‌توانید از درب‌ شیشه‌ای استفاده کنید. این درب‌ها علاوه‌بر اینکه میان دو فضا فاصله ایجاد کرده و از پخش شدن بوی سرخ کردنی در منزل جلوگیری می‌کنند، روشنایی محیط را تامین کرده و از تاریک شدن آشپزخانه مطبخ دار پیشگیری می‌کنند.

گلدان‌های معلق و زیباتر شدن آشپزخانه مطبخ دار

اگر عاشق نگهداری گیاهان هستید اما فضای کافی در آشپزخانه‌ خود ندارید، از سقف کمک بگیرید. استفاده از گلدان‌های معلق مثل کوکداما، فضای جذابی برای نگهداری گل‌ها در آشپزخانه مطبخ دار شما فراهم ‌کرده و طراوت و تازگی را به محیط آشپزخانه کوچک شما عرضه می‌کند.

هزینه ایجاد مطبخ و اهمیت مشورت با معماران خبره

هزینه طراحی و ایجاد آشپزخانه کثیف تقریبا به اندازه آشپزخانه اصلی است و به متریالی که در این قسمت مورد استفاده قرار می‌دهید بستگی دارد. مثلا اگر برای آشپزخانه کثیف خود قصد دارید کابینت چوبی استفاده کنید هزینه نهایی آن با کابینت فلزی متفاوت خواهد بود.
انتخاب کفپوش آشپزخانه نیز در هزینه نهایی تاثیرگذار است. اما نکته‌ای که باید بدانید این است که اضافه کردن آشپزخانه مطبخ دار به معماری فعلی خانه شما امری غیر ممکن نیست اما دشواری‌های خاص خود را دارد. هنگام طراحی آشپزخانه، هوشمندانه عمل کنید و نظرات معماران خبره را جویا شوید زیرا همانطور که می‌دانید طبخ غذا در آشپزخانه کوچک بسیار سخت است. به همین دلیل به طراحی متفکرانه نیاز دارید.

در قسمت مطبخ به راه‌حل‌های جامعی برای ذخیره‌سازی ظروف و مواد غذایی نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت، آشپزی در آنجا راحت و دلنشین نخواهد بود. تا حد ممکن از وسایل کوچک مدرن، کم‌جا و البته کابینت‌هایی با ظرفیت بالا برای نگهداری ظروف استفاده کنید.
فقط فراموش نکنید که هر چند وقت یکبار تمام کابینت‌های خود را مورد بررسی قرار دهید. در غیر این صورت آن‌ها با وسایل غیر ضروری پر خواهند شد. بنابراین استفاده از قفسه‌های دیواری و انواع اکسسوری‌های کابینت به افزایش فضای موجود کمک می‌کند.

ترفندهای زیادی وجود دارد که می‌تواند در افزایش فضای موجود به شما کمک کند. به عنوان مثال، می‌توانید از میز و صندلی تاشو استفاده کنید و از طاقچه پنجره خود برای نگهداری گلدان‌ها استفاده کنید تا فضایی دل‌انگیز در آشپزخانه شما ایجاد شود. هم‌چنین کابینت جزیره کوچک بسیار کاربردی خواهد بود زیرا قسمتی را برای غذاخوری فراهم آورده و فضای مفیدی برای قرار دادن ظروف نیز محسوب می‌شود.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم آشپزخانه‌های ثانویه یا مطبخ دار کاملا مجهز هستند و کلیه امور پخت و پز و تهیه غذا در آن انجام می‌شود. پس ایجاد یک فضای اضافی به عنوان آشپزخانه مطبخ دار و هزینه‌ کردن برای قسمتی از منزل که قلب خانه محسوب می‌شود چندان اضافی و دور از ذهن نیست.
برای صاحبخانه‌هایی که فضا و بودجه کافی در اختیار دارند، وجود آشپزخانه مطبخ دار در کنار آشپزخانه اصلی فضای بیشتر و دلنشینی برای پخت و پز راحت‌تر ایجاد می‌کند. به این ترتیب مهمانان و یا اعضای خانواده در فضای اصلی و در اطراف جزیره آشپزخانه گپ می‌زنند و میزبان برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه تحت فشار قرار نمی‌گیرد. می‌توان گفت در این شرایط آشپزخانه اصلی نوعی ویترین است و عملا در آنجا امور آشپزی انجام نمی‌شود. از اینکه با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. نظرات شما ما را در امر تولید محتوای بهتر یاری می‌دهد و ما بی صبرانه منتظرش هستیم.

 

صفحه اینستاگرامی آذرتاش را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *