آذرتاش

آذرتاش - درب و پنجره

مهندسی ساختمان و معماری

  • 5966 41 98+
  • اینستاگرام
انتخاب فرش متناسب فضای کوچک

انتخاب فرش متناسب فضای کوچک

به گزارش روابط عمومی تولیدی بازرگانی آذرتاش، تبدیل خانه­‌های ویلایی به آپارتمان­هایی با متراژ کم باعث شده تا انتخاب و خرید فرش مناسب فضای کوچک به یکی از دغدغه­‌های بانوان به خصوص نوعروسان تبدیل شود. اگر شما هم در فروشگاه‌­ها و اینترنت در جستجوی فرش مناسب فضای کوچک هستید، بهتر است ابتدا با اصول انتخاب آن آشنا شوید. پس برای انتخاب فرش متناسب فضای کوچک همراه ما باشید.

در طراحی دکوراسیون منازل یک اصلی کلی برای انتخاب رنگ فرش وجود دارد. انتخاب فرش­ تیره، محیط را کوچکتر و فرش ­های روشن فضا را بزرگتر از آنچه که هست نشان می­دهند.

بنابراین اگرچه در طراحی دکوراسیون توصیه می‌شود رنگ فرش تیره تر از رنگ مبلمان و پرده انتخاب شود، اما در فضاهای کوچک می­‌توان این مورد را نادیده گرفت مگر آنکه طیف‌­های رنگی به کار رفته در دکوراسیون تماما از بین رنگ­های روشن انتخاب شده باشند.

فرش­‌هایی با رنگ­های تند، تیره و پررنگ برای فضاهای بزرگ به ویژه اتاق­‌های آفتاب گیر و دارای روشنایی کافی خوب جواب می­‌دهند، اما پهن کردن آنها در محیط­‌های کم جا، آنهم بدون نور کافی، توصیه نمی‌شود. در این صورت فضا کوچکتر و کم نورتر از آنچه که هست به نظر می‌­رسد.

رنگ فرش مناسب فضای کوچک بهتر است از بین رنگ‌­های خنثی یا روشن انتخاب شود. فرش‌­های دارای تم رنگی خنثی یا روشن را می‌­توانید در پذیرایی کوچک، راهروهای باریک، اتاق خواب و … پهن کنید. آنها باعث دلبازتر شدن محیط می­‌شوند.

مدل و طرح فرش برای خانه کوچک

هر چه طرح و نقش فرش ماشینی بیشتر باشد، در اصطلاح شلوغ تر به نظر می­رسد. فرش­های شلوغ به خصوص اگر دارای رنگ­های تیره و با تنالیته بالا باشند، فضا را کوچکتر نشان می­دهند.

بنابراین استفاده از فرش­های پر نقش و نگار در فضاهای کوچک انتخاب مناسبی نیست. چرا که به نوعی باعث ایجاد اغتشاش بصری در محیط می‌­شود. اگر رنگ فرش نیز تیره و تند باشد این شلوغی بیشتر به چشم آمده و آرامش ذهنی افراد را تحت تاثیر قرار می­دهد.

چنانچه به فرش‌­های پر نقش و نگار علاقه دارید رنگ آن را از میان رنگ­‌های روشن انتخاب کنید تا به این ترتیب تاثیر شلوغی فرش را کاهش داده باشید.

در کل بهتر است در زمان انتخاب و خرید فرش مناسب فضای کوچک، به خصوص اگر اتاق شما دارای روشنایی و نور کافی نیست، به سراغ فرش ­های خلوت تر و ساده تر بروید.

انتخاب فرش متناسب فضای کوچک

فرش افشان مناسب برای خانه های کوچک

فرش های طرح افشان به دلیل نداشتن ترنج در وسط فرش و پراکندگی گل‌ها، فرش مناسبی برای خانه آپارتمانی و کوچک هستند و باعث بزرگتر دیده شدن فضای خانه می‌شوند.

انتخاب ابعاد فرش با توجه به مبلمان

طراحان دکوراسیون توصیه می­کنند ابعاد فرش را طوری در نظر بگیرید که تنها پایه‌­های جلویی مبل­‌ها روی فرش قرار بگیرد. به این علت که فضای ایجاد شده بین فرش و دیوارها باعث بزرگتر نشان دادن فضا می­شود. این امر به خصوص برای کسانی که فضای کوچکی دارند می‌­تواند کاربردی باشد.

همچنین اگر کفپوش محیط رنگ یا طرح زیبایی دارید، ایجاد این فاصله باعث نمایان شدن بخشی از کفپوش می‌­شود. به طور کلی در فضاهایی با متراژ کم فاصله­ای حدود 20 سانتی متر بین فرش و دیوار در نظر می­گیرند. این فاصله برای اتاق­‌های بزرگ ممکن است تا 45 سانتی متر نیز برسد.

اگر ابعاد فرش را هم اندازه مساحت کف اتاق در نظر بگیرید، تمام پایه‌­های مبل­‌ها و وسایل روی فرش قرار می­‌گیرد. در نتیجه اتاق شما شلوغ و کوچک‌تر به نظر خواهد رسید.

فرش گرد یک فرش مناسب فضای کوچک

فرش ­های گرد نه تنها موجب ایجاد تنوع در دکوراسیون منزل می­شوند، بلکه یک ویژگی مهم دیگر هم دارند. این فرش­ها به خوبی در فضاهای کوچک جواب می­دهند. ضمن اینکه قابلیت پهن شدن در قسمت­‌های مختلف خانه از جمله پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه را دارند. در هر یک از این قسمت­ ها که فضای کمی در اختیار دارید می­‌توانید با استفاده از یک فرش گرد، بر محدودیت­‌های ناشی از ابعاد کوچک محیط غلبه کنید. فقط باید در انتخاب ابعاد فرش گرد دقت لازم به خرج دهید.

در واقع فرش را به صورتی انتخاب کنید که تناسب میان ابعاد کل اتاق با فرش بهم نریزد. همچنین بهتر است وسایل روی فرش گرد قرار نگیرند. بنابراین اندازه فرش باید طوری باشد که نه وسایل و لوازم کناری مانند مبلمان، کمدها و … روی آن قرار بگیرند و آنقدر کوچک باشد که تنها وسط اتاق را پر کند و بخش زیادی از فضا خالی بماند.

قالی مناسب تر است یا فرش؟

انتخاب قالی یا فرش به نظر و سلیقه خودتان وابسته است. در این باره محدودیتی وجود ندارد. اما فراموش نکنید اگر می­خواهید کف اتاق خود را با یک قالی یا گلیم بپوشانید، بهتر است مانند فرش گرد ابعاد قالی را طوری در نظر بگیرید که نه خیلی کوچک باشد و نه اینکه پایه­های مبلمان بر روی آن قرار بگیرند. در این صورت طرح و جلوه قالی به خصوص اگر دستباف باشد، بیشتر به چشم می­آید.

همچنین برای مجزا کردن میز غذاخوری یا قسمت­‌های مختلف منزل قالی­‌ها می­‌توانند کارایی خوبی برایتان داشته باشند.

فرش کردن اتاق خواب

اگر اتاق خوابتان متراژ کمی دارید می­توانید به جای فرش کردن تمام آن تنها یک قالی کوچک در پایین یا کنار تخت خواب پهن کنید. استفاده از رنگ­‌های سردی همچون آبی، سبز و … برای فرش اتاق خواب انتخاب مناسبی است. زیرا این رنگ­‌ها با افزایش معنویت به کاهش استرس و اضطراب کمک می­‌کنند و خواب آرام و راحتی را برای افراد فراهم می­آورند.

توصیه آخر

مهمترین اصل در طراحی دکوراسیون آرامش و آسایش شماست. اگرچه اصول طراحی دکوراسیون به گونه­‌ای تنظیم شده اند که بیشترین آرامش و راحتی را برای انسان فراهم کنند، اما اگر سلیقه و روحیه شما چیدمان خاصی را می­‌طلبد، نیازی نیست خود را به اصول و قواعد محدود کنید. بنابراین اگر هنگام انتخاب فرش مناسب فضای کوچک با درنظر گرفتن نکاتی که درباره ابعاد، رنگ و طرح فرش گفته شد، گزینه مناسبی پیدا نکردید، می­توانید نزدیک­ترین فرش‌­ها به سلیقه خود را خریداری نمایید. البته در دنیای پر نقش و نگار فرش‌­ها که صدها طرح و مدل برای انتخاب وجود دارد، بعید است در انتخاب فرش مناسب فضای کوچک به بن بست بخورید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *