آذرتاش

آذرتاش - درب و پنجره

مهندسی ساختمان و معماری

  • 5966 41 98+
  • اینستاگرام
نحوه چیدمان فرش در خانه

نحوه چیدمان فرش در خانه

به گزارش روابط عمومی تولیدی بازرگانی آذرتاش، فرش و قالی در خانه ما ایرانی‌ها در دکوراسیون حرف اول را می‌زند. پس باید توجه داشته باشید فقط رنگ و طرح فرش ملاک نیست بلکه باید به این نکته توجه داشت فرش را کجا و چگونه پهن کنید و فرشی را خریداری کنید که با فضای خانه هم‌خوانی داشته باشد. فرش به منزل زیبایی می بخشد اما رعایت نکردن قانون چیدمان فرش برای فضای منزل نه تنها زیبایی فرش را از بین می‌برد بلکه باعث می‌شود تا منزل شما نامنظم به نظر برسد.

چیدمان فرش و مبل

یکی از قوانین استفاده از فرش و قالی در منزل این است که فرش به قدری بزرگ باشد تا زیر پایه‌های مبل، صندلی یا کاناپه را بگیرد اما می‌توان از روش‌های دیگر نیز استفاده کرد. چون این قانون برای همه خانه‌ها جواب نمی‌دهد.

همچنین می‌توان پایه‌های جلویی مبل را روی فرش قرار داد و پایه‌های عقبی را روی زمین گذاشت. البته باید به اندازه فرش دقت کنید و مناسب فضای شما باشد تا این قانون درست انجام شود.

این قانون بیشتر زمانی به کار می‌آید که مبل‌های شما یک دست نیست و یک یا دو صندلی با طرح متفاوت از بقیه دارد. با این کار می‌توان فضای اتاق را بزرگ و کوچک کنید و این قانون بیشتر به درد خانه‌هایی می‌خورد که فضای کافی برای تغییر دارد.

برای اینکه فضای مدرن‌تر و شیک‌تر داشته باشید باید بین دیوار و فرش‌ فاصله بگذارید تا کمی از زمین و کفپوش دیده شود. کفپوش خانه از هر طرح و شکل و جنسی که باشد برای زیبایی خانه به کار رفته است پس نباید کل فضای اتاق را با فرش بپوشانید.

اگر شما به قالیچه‌های کوچک با طرح‌های بولد علاقه دارید می‌توانید صندلی و مبلمان خود را در اطراف فرش بچینید که هیچکدام از پایه‌های آن روی فرش نباشد تا قالیچه شما خودش را بیشتر نشان دهد.

اگر می‌خواهید فرش بزرگی را در خانه خود پهن کنید. باید آن را طوری پهن کنید که 45 سانت از دیوار فاصله داشته باشد اما اگر منزل کوچک است این فاصله باید 20 تا 25 سانتیمتر باشد.

اگر قصد دارید میز ناهار خوری خود را روی فرش قرار دهید این قانون را باید رعایت کنید که:

فرش باید از اطراف میز ناهار خوری به فاصله 60 سانتی‌متری باشد تا وقتی صندلی‌ها را بیرون می‌کشید روی فرش قرار گیرند و هنگام داخل بردن به لبه فرش گیر نکنند.

چیدمان فرش در پذیرایی و نشیمن منزل

ایرانی‌ها به صورت سنتی دوست دارند خانه خود را با یک فرش بزرگ فرش کنند. این کار اشتباه نیست اما برای تنوع می‌توان به جای یک فرش بزرگ با ترکیب فرش‌های کوچک خانه را زیبا کنید و چیدمان بهتری داشته باشید.

اگر می‌خواهید اتاق نشیمن خود را که یک کاناپه دو نفره و مبل تک دارد فرش کنید باید از یک فرش 150×100 سانتی‌متر استفاده کنید و فرش را طوری پهن کنید که حداقل 30 سانتی‌متر فاصله بین فرش، وسط نشیمن و مبل باشد و اگر در سالن یک کاناپه بزرگ سه نفره به صورت جداگانه و مجزا روبروی تلویزیون قرار دارد از فرش به ابعاد 340×240 سانتی‌متر استفاده کنید.

فاصله بین کاناپه و میز باید 60 سانتی‌متر باشد تا نقش فرش مشخص باشد. در اتاق‌های نشیمنی که حالت کشیده دارند به چیدمان تلویزیون و راحتی دو نفره توجه نمایید و یک فرش 150×220 سانتی‌متری در این فضا پهن کنید. تلویزیون و کاناپه باید روی عرض فرش مناسب و هم اندازه قرار بگیرد.

اما اگر فضای منزل به صورت یک تکه است یعنی فضای نشیمن و پذیرایی یکپارچه است بهتر است فضای نشیمن یا تی وی روم را از فضای پذیرایی که رسمی‌تر است جدا کنید.

استفاده از فرش‌های متفاوت از ساده‌ترین راه‌ها برای جداسازی می‌باشد. می‌توانید از یک طرح فرش، دو رنگ تهیه کنید تا از نظر طرح وحدت داشته باشند و یا از دو طرح مختلف ولی با ترکیب رنگ مشابه انتخاب کنید.

اگر بخواهید از فرش‌هایی با شکل‌های متفاوت استفاده کنید این کار بستگی به فضا و نوع مبلمان دارد. اگر مبل خود را به صورت گرد چیدید یا مبلمانی دارید که به صورت گرد چیده می‌شود و یا میز نهار خوری بیضی است استفاده از فرش‌های گرد یا بیضی منزل را جذاب‌تر می‌کند.

اما اگر فرش‌ها مربع یا مستطیل است در کنار آن‌ها استفاده از فرش‌های گرد یا بیضی موجب ناهماهنگی، آشفتگی و بی‌نظمی در دکوراسیون خانه می‌شود.

نحوه چیدمان فرش در خانه

اگر فرش قسمت پذیرایی منزل تم قرمز لاکی دارد باید از مبلمانی استفاده کنید که رنگ آبی تیره و روشن یا رنگ خنثی و هلویی ملایم دارد زیرا باعث می‌شود فرش بیشتر به چشم بیاید.

چیدمان فرش در اتاق خواب

اگر می‌خواهید اتاق خواب را فرش کنید برای اینکه تخت و اتاق خواب شیک، مدرن و امروزی به نظر برسد از فرشی استفاده کنید که از اطراف تخت 30 تا 45 سانتی متر بزرگتر باشد. البته به اندازه اتاق و تخت نیز بستگی دارد اما اگر کمتر از این اندازه باشد باعث می‌شود تا همه فرش و قالی زیر تخت و کمد رفته و دیده نشوند. اندازه فرش در اتاق‌هایی با تخت کویین یا کینگ 45 سانتی‌متر و با تخت تک نفره 30 سانتی‌متر باشد. اگر اندازه فرش کوچک است برای زیباتر شدن نمای اتاق بهتر است آن را پایین تخت خود پهن کنید.

چیدمان فرش‌های کناره و کوچک

برای زیباتر شدن منزل خود می‌توانید در ورودی منزل یا راهروهای خانه از فرش‌های کناره استفاده کنید تا هنگام ورود به خانه حس بهتری القا شود.

انتخاب رنگ فرش بر اساس فضای داخلی

فرش‌های تیره رنگ و دارای طرح‌های شلوغ فضا را کوچکتر و در عوض فرش‌های رنگ روشن فضا را بزرگتر نشان می‌دهد. اگر قسمت پذیرایی منزل بزرگ است انتخاب فرش‌های تیره یا پر نقش و نگار مناسب است اما اگر پذیرایی کوچک است باید از فرش‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید.

اگر قسمت‌های مختلف خانه خود را به سبک سنتی چیده‌اید بهترین رنگ فرش برای اتاق پذیرایی رنگ قرمز است که یادآور فرش‌های دستباف و سنتی ایرانی می‌باشد. در سبک سنتی از فرش‌هایی که دارای طرح‌های شلوغ است استفاده می‌شود اما اگر طرفدار سبک مدرن هستید باید فرش انتخابی شما زیاد شلوغ نباشد و توازن محیط را به هم نریزد.

اگر دکوراسیون منزل از چند رنگ خنثی تشکیل شده است دست شما برای انتخاب رنگ فرش باز است. اما اگر از یک یا چند رنگ مشخص استفاده کرده‌اید باید از رنگ‌های مکمل رنگ اصلی بهره ببرید و یا رنگ فرش را هم از همان رنگ اما با درجه متفاوتی انتخاب کنید.

در طراحی دکوراسیون منزل رنگ فرش کمی از رنگ بندی بقیه اجزا مثل مبل و… باید تیره‌تر باشد تا طرح فرش خود را نشان دهد اما اگر مبلمان تیره دارید نباید از فرش‌های تیره استفاده کنید. از انتخاب رنگ مشابه برای مبلمان و فرش دوری کنید. در این صورت محیط یکنواخته و کسل کننده می‌شود.

رنگ‌های گرم مثل: زرد، قرمز و نارنجی فضایی پر جنب و جوش و با نشاط ایجاد می‌کند اما استفاده بیش از اندازه از این تم رنگی در محیط کوچک حس ناآرامی به وجود می‌آورد.

رنگ‌های سرد مثل آبی و سبز آرامش بخش است. رنگ فیروزه‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها برای فرش پذیرایی می‌باشد چون باعث گرما و صمیمیت فضا می‌شود و رنگ‌های خنثی مثل: خاکستری، کرم و طوسی با ترکیب رنگ‌های دیگر مانند صورتی و بنفش دکوراسیون مدرن و شیکی را به وجود می‌آورد.

نحوه چیدمان فرش در خانه

نکات کلی برای انتخاب فرش

با توجه به دکوراسیون خانه خود می‌توانید از تنوع فرش‌های ایرانی استفاده کنید.

اگر دکوراسیون شما سبک کلاسیک دارد سعی کنید از طرح‌های لچک ترنج استفاده کنید.

برای سبک‌های فانتزی از طرح‌های خشتی استفاده کنید چون طرح و رنگ آن با حال و هوای این سبک مناسب است.

طرح‌های افشان نیز برای محیط‌هایی که ترکیبی از دو سبک کلاسیک و فانتزی دارند گزینه مناسبی است.

این قوانین برای کمک به زیباتر شدن خانه و اصول دکوراسیون منزل به وجود آمده است اما اگر چیدمانی را دوست دارید که با این قوانین هم‌خوانی ندارد این اصول را فراموش کنید و چیدمان باب میل خودتان را انجام دهید.

صفحه اینستاگرامی آذرتاش را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *